woensdag 5 augustus 2015

Pedanterie

Citaat uit de "Wereld als wil en voorstelling" van Arthur Schopenhauer:

"Wanneer er, vooral in politieke aangelegenheden, gesproken wordt over dogmatici,theoretici, intellectuelen enzovoort, dan worden daar pedanten mee bedoeld, dat wil zeggen lieden die hun zaken wel in abstracto, maar niet in concreto kennen. Abstraheren betekent het wegdenken van nadere bepalingen; maar in de praktijk komt het juist heel vaak op die nadere bepalingen aan."

N.B. Een pedant persoon gaat volgens Schopenhauer altijd uit van algemene begrippen, regels en maximes en wil zich daar dan ook exact aan houden, in het leven, in de kunst, ja zelfs in het ethisch welvoeglijk gedrag.


Ik zal daar wat mee geworsteld hebben. In de opleiding: hoe vertaal je al die prachtige theorieën voor je studenten naar de praktijk. Bij mijn studie: hoe zet ik die abstracties om in concrete voorstellingen. In mijn boek over dagbesteding, waarin ik het zoeken naar betekenis in concrete verhalen en situaties van mensen als uitgangspunt neem voor de hulpverlening.
Voor mij slaat Schopenhauer hier de spijker op zijn kop.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten